Met dezelfde snelheid als de tijd blijft Google zich ontwikkelen. En jij dus ook! Speel op tijd in op deze ontwikkelingen en zorg dat jouw website ook in 2021 nog in de top 10 van de zoekresultaten staat. Zoekmachines kennen geen geheimen voor Martijn Hoving, SEO specialist van Onder én coach van ons Development Program. Dus vroegen we hem op welke SEO-trends jij je alvast kunt voorbereiden: ‘De meeste SEO-trends komen elk jaar terug, maar deze vijf trends zijn in 2021 belangrijker dan ooit’.
SEO-trend 1: Mobile first
‘De gebruiksvriendelijkheid van je website is volgend jaar dé belangrijkste rankingfactor. Tot twee jaar geleden werden websites gebouwd voor desktopgebruik en mobiel kwam daar achteraan hobbelen. Dat mag nu echt niet meer. Want steeds meer mensen zoeken op mobiel: binnen sommige B2C websites zien we zelfs 75% aandeel voor mobiel. Een trend die al jaren aan de gang is, ook binnen de B2B markt. Daarom is het nu de tijd om jouw website gebruiksvriendelijk te maken op mobiel.
Er zijn een paar checks die Google doet om te evalueren of jouw website gebruiksvriendelijk is op mobiel. Daar kun je zelf gemakkelijk iets aan doen. Wees op elke eerste pagina die de bezoeker ziet direct relevant. Hoe relevanter je bent op de eerste landingspagina, hoe langer mensen op jouw website blijven.’
SEO-trend 2: Snelheid
‘Hoe sneller jouw website, hoe beter. Want heb je een trage website? Dan lever je in op conversie (aankopen) én op posities in Google. Google heeft afgelopen jaar ook Google Core Web Vitals gelanceerd, om het belang van snelheid en gebruiksvriendelijkheid te evalueren. Dit zijn drie factoren waarop google evalueert hoe gebruiksvriendelijk jouw website is:
- Loading: Hoe lang duurt het voordat het grootste element op jouw website is ingeladen?
- Interactivity: Hoe lang duurt het voordat bezoekers interactie kunnen aangaan? Bijvoorbeeld door het klikken op knoppen of het scrollen op een pagina.
- Visual Stability: Hoe stabiel is jouw website? Bijvoorbeeld of er veel schermen over elkaar heen schuiven of het verspringen van knoppen.
Deze gebruiksvriendelijkheid check gaat Google in de toekomst gebruiken. Je kunt er nu al aan werken door je website zo aan te passen dat je zelfs met lage internetsnelheden goed presteert. Hoe? Door een ultralichte website te bouwen.
Wil je weten of jouw website al ultralicht is? Test het via Google Page Speed.’
SEO-trend 3: Hoge EAT-score
‘Google beoordeelt met een EAT-score hoe betrouwbaar jouw website is. EAT staat namelijk voor Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Vooral medische en financiële websites werden de afgelopen jaren getroffen door grote Google Updates, waardoor er veel zichtbaarheid werd ingeleverd. Grote kans dat dit door een te lage EAT-score kwam.
Hoe je dit kunt verhelpen? Laat zien dat je betrouwbaar bent. Door in blogs je BIG-registratie te vermelden, publicaties in vakbladen te benoemen, betrouwbare bronnen bij feiten te vermelden, sterke auteurspagina’s in te richten etc.’
SEO-trend 4: Structured data
‘Structured data bestaat ook al een tijd, maar er is steeds meer mogelijk en daarom de moeite waard om hier te vermelden. Structured data betekent dat je aan de achterkant van je website de zoekmachine veel extra informatie geeft over wat er daadwerkelijk op jouw pagina staat. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat een pagina producten bevat van een bepaald merk en met een bepaalde prijs.
Wat je daaraan hebt? Stel je zoekt in Google op ‘appeltaart’, dan zie je bovenaan de pagina direct de recepten staan. Dat komt doordat deze organisaties een stukje data aan de website hebben toegevoegd die aangeeft dat die pagina over recepten gaat. Belangrijk om hoog te scoren in zoekmachines dus!’
SEO-trend 5: Lokaal scoren
‘Het merendeel van de zoekopdrachten gebeurt mobiel. En jouw mobiel weet precies waar jij op dat moment bent. Zoek je op ‘pizza’, dan geeft Google jouw eerst de website en contactgegevens van de pizzeria bij jou op de hoek en daarna pas de grote namen. Omdat Google denkt dat het meer zin heeft om lokaal je producten te halen, dan verder weg.
Je kunt een paar dingen doen: zorg dat Mijn Bedrijf van jouw organisatie goed is ingericht. Je kunt ook een vestigingspagina op jouw website plaatsen. Daarin zet je de adressen van één of meerdere vestigingen, mét adres en een Google-maps kaart. Zo weten je bezoekers je te vinden en Google ook. Daarna kun je gelijk mijn vorige tip in praktijk brengen door structured data aan deze pagina mee te geven.’
Bonus SEO-tip: Google shopping wordt deels gratis
‘Deze ontwikkeling gaat Google dit jaar al doorvoeren! Ik wilde hem jullie niet onthouden, want dit kan e-commercebedrijven een hoop geld schelen.
Het product op jouw webshop kun je bovenaan de zoekresultaten plaatsen door te adverteren in Google Shopping. Maar dat kun je straks voor een deel gratis doen. Waarschijnlijk deze maand nog! Veel e-commerce bedrijven halen 50% van hun omzet binnen via Google Shopping. Door deze ontwikkeling heb je minder mediabudget nodig én vergroot je het organisch bereik.’
Wil jij inspelen op deze SEO-trends en daarmee organisch scoren in Google? Onze Yelgo Digitals hebben ervaring op het gebied van SEO en weten precies wat jouw website nodig heeft.