Personal branding, hoe bouw je aan je eigen merk?
De term personal branding horen we tegenwoordig steeds vaker. Wat is het eigenlijk? Heel simpel gezegd is het jezelf goed in de markt zetten door je eigen merk te creëren en te zijn.
Personal branding zorgt er niet alleen voor dat (potentiële) werkgevers weten wie je bent en wat je doet, het zorgt er ook voor dat jij je ambities helder voor je hebt.
In de zoektocht naar je perfecte job is het belangrijk om je zowel online als offline goed neer te zetten. In een vorig blog gaven we een aantal tips over online zichtbaarheid en jezelf goed online profileren. Nu gaan we wat meer in op het het branden van jezelf offline.
Personal branding wordt op meerdere manieren gezien. Waar het in de basis altijd op neer komt:
Jezelf als uniek en authentiek persoon ‘in de markt zetten’. Door jouw unieke combinatie van talenten, ervaringen en kwaliteiten zichtbaar en hoorbaar te maken, ontwikkel je jezelf als onderscheidend merk en persoonlijkheid.
Waar begin je en hoe doe je dit nou eigenlijk op een goede manier? Wij geven een aantal tips waar je direct mee aan de slag kunt.
Zorg voor een platform
Een online platvorm is altijd een goed begin bij de branding van jezelf. Je kunt bijvoorbeeld een eigen website bouwen, waarin je jezelf goed kunt presenteren. Een eigen website is echter niet altijd nodig. Je kunt er ook voor kiezen om je LinkedIn profiel goed in te richten en up to date te houden. Gebruik je platform als je online stem!
Sterktes en unieke punten definiëren
Denk goed na over je unieke (karakter)eigenschappen. Wat zorgt ervoor dat jij opvalt tussen andere mensen in je vakgebied. Denk ook na over je sterktes. Waar blink jij nou echt in uit? Vind je het lastig om te bedenken? Vraag (oud) collega’s of je omgeving naar iets waarvan ze vinden dat je het hebt super goed hebt gedaan. Dit is vaak erg zinvol en kan nieuwe inzichten geven.
Word de beste!
Wanneer je precies helder hebt wat je kunt en waar je sterktes liggen, kun je hier goed aan werken. Zorg dat je de beste wordt in wat je doet. Lees, absorbeer nieuwe informatie en vertel anderen hierover. Je kunt nooit teveel leren en er zijn altijd nieuwe dingen waar je je in kunt verdiepen.
Deel je kennis
Wanneer je veel kennis hebt opgebouwd is het goed om die kennis te gaan delen. Dit kan zijn met collega’s of via je platform. Meng jezelf in discussies of schrijf zelfs blogs over hoe jij tegen bepaalde zaken aankijkt en deel die kennis. Word autoriteit binnen je vakgebied.
Blijf bij jezelf
Belangrijk bij personal branding is dat je jezelf blijft. Zorg voor authenticiteit en vind je eigen stijl. Wanneer je goed bij jezelf blijft, kom je als persoon sterk over. Dit is wel de sleutel in het zijn van je eigen brand.
Doelen en ambities
Wat zijn nou eigenlijk je doelen en ambities. Wat wil je bereiken op korte en lange termijn en wat vind je belangrijk. Wanneer je dit helder hebt zorgt het dat je betere keuzes kan maken. Ook zorgt het ervoor dat je je taken en werkzaamheden makkelijker kunt afbakenen en zo alleen doet waar je in uitblinkt en waar je goed in bent.
De bottom line
Waar het in de praktijk op neem komt is dat het bouwen aan je personal brand veel inspanning en tijd kost. Bedenk wel dat het heel waardevol is voor je carrière. Het helpt je bij het maken van bepaalde keuzes en het zorg er zeker voor dat je uiteindelijk hetgeen doet waar je zelf blij van wordt. En bedenk goed, je personal brand ben jij voor 100% en niemand kan dat van je afnemen.
Bij Yelgo staan wij klaar om je te helpen met je personal branding. Wil jij informatie over hoe jij je personal brand kunt versterken door aan de slag te gaan met Yelgo? Neem direct contact met ons op!