Steeds meer bedrijven in het mkb hebben digitale transformatie hoog op de agenda staan (Monitor Digitale Transformatie 2021). Maar, wat betekent digitale transformatie eigenlijk en hoe kun je als ondernemer in het mkb je voordeel doen met digitale transformatie? Het lijkt soms een ver-van-mijn-bed-show en alleen weggelegd voor startups en grote organisaties, maar niets is minder waar. Je hoeft jezelf niet volledig opnieuw uit te vinden of alles overboord te gooien. In dit artikel vertellen we je alles over digitale transformatie in het mkb.
Digitale transformatie: de betekenis
Digitaal transformeren komt erop neer dat een organisatie, of de processen binnen een organisatie, wijzigen als gevolg van digitalisering en het toepassen van nieuwe technologieën. Een aanleiding daarvan kan zijn dat een organisatie beter wil inspelen op de behoeften en verwachtingen van haar gebruikers. Denk bijvoorbeeld aan het automatiseren van het aankoopproces en de aftersales met als resultaat dat je de klantbinding en -loyaliteit verhoogt. Door het formuleren van een visie op het gebied van digitale transformatie verbeter je processen, creëer je hogere productiviteit en uiteindelijk een beter resultaat. Daarbij gaat het altijd om een goede balans tussen de drie kernelementen namelijk: de business, de mens en de techniek.
Krijg eerst helder wat de vraag en verwachting is van je gebruikers en leg de huidige processen binnen het bedrijf ernaast.
Van digitalisatie naar transformatie
Stel, jouw grootvader begon ooit een fietsenzaak, omdat hij zag dat de vraag naar kwalitatieve fietsen toenam in de regio en hij toevallig handig was met fietsen. De handel was goed en het bedrijf groeide gestaag door. Sinds een aantal jaar heb jij het familiebedrijf overgenomen. Inmiddels zijn alle administratieve handelingen gedigitaliseerd en is er een professionele webshop met een gekoppeld klant- en voorraadsysteem. Toch merk je dat de gehele verkoop van fietsen niet verder toeneemt.
Een flexibele organisatie kan makkelijker inspelen op de veranderingen in de markt.
Door processen te digitaliseren speel je niet automatisch in op de veranderende marktvraag. Eigenlijk moet je het omdraaien. Krijg eerst helder wat de vraag en verwachting van de klant is en leg de huidige processen binnen het bedrijf ernaast. Hoe kun je vervolgens deze processen digitaliseren en daardoor beter aansluiten op de vraag? De oplossing kan simpel zijn. Bij vergelijkbare voorbeelden als die van de fietsenwinkel, zie je vaak dat klanten zich buiten openingstijden online oriënteren.
Daarnaast willen klanten – of prospects – op verschillende manieren vragen kunnen stellen over de fietsen, of een ander willekeurig product. Je ziet nog regelmatig dat de enige manier waarop men contact kan opnemen, telefonisch is of via een contactformulier. Een eenvoudige toevoeging voor de fietsenwinkel was om relevante informatie en content op de website en op social media te plaatsen die aansluit bij veelgestelde vragen. Of een chatprogramma toevoegen aan de webshop en klantvragen beantwoorden via socialmedia. Zo wordt de fietsenwinkel toegankelijker voor haar klanten en sluit het beter aan op de verwachtingen en wensen van de klant.
Inspelen op de marktvraag
Friesland Lease speelt met mobiliteitsoplossingen ook slim in op de veranderingen in de markt. Zij zagen dat klanten vaker snel en makkelijk een fiets, motor of auto willen gebruiken, maar geen last wilden hebben van afschrijving, onderhoudskosten, verzekeringen en andere zaken. Er was een verandering gaande waarbij de behoefte van bezit verplaatste naar gebruik. De oplossing? Friesland Lease biedt al meer dan 6 jaar (elektrische) leasefietsen aan voor zowel zakelijk als particulier gebruik. Ook andere bedrijven spelen slim in op deze marktvraag. Het hele businessmodel van deze startups draait om het huren van voertuigen. Denk aan Go Sharing, Greenwheels en Swapfiets. Benieuwd hoe Friesland Lease inspeelt op de veranderende marktvragen? Lees het artikel daarover hier.
Focus op medewerkers
Digitale transformatie bestaat uit meer dan het digitaliseren van processen. Een cruciaal onderdeel zijn de medewerkers. Wendbare medewerkers zorgen ook voor een flexibelere organisatie. En een flexibele organisatie kan makkelijker inspelen op de veranderingen in de markt. Rick Brugts, eigenaar van HRM Helden vertelt in het artikel ‘HR maakt de weg vrij naar digitale transformatie’ waarom juist medewerkers de beslissende factor zijn voor een succesvolle digitale transitie.
Zo start je met digitale transformatie
Maak de digitale transformatie van jouw bedrijf behapbaar. Je hoeft echt niet direct alles om te gooien om mee te gaan in de digitale transformatie. Start met het in kaart brengen van de quick wins en leg bestaande processen naast de belangrijkste klantvraag en -verwachting. Een hogere klanttevredenheid zorgt voor het behoud van klanten maar trekt ook nieuwe klanten aan. Een start kan zijn om contactmogelijkheden en bereikbaarheidstijden van je organisatie te vergroten, zodat klanten je op diverse manieren kunnen bereiken met vragen, ook in de avonduren. Dat kun je goed organiseren met partners zodat jouw eigen team dit niet persé zelf erbij hoeft te doen.
Je hoeft echt niet direct alles om te gooien om mee te gaan in de digitale transformatie.
Of zorg ervoor dat het voorraadsysteem is aangesloten op jouw klantsysteem, zodat dit voor medewerkers snel inzichtelijk is en zij beter vragen kunnen beantwoorden van klanten. Neem hierin vooral ook je medewerkers mee. Zij moeten werken met de nieuwe systemen, het is dan ook belangrijk dat zij hierin meegaan en positief kijken naar deze veranderingen. Zo zijn er tal van mogelijkheden voor het mkb om vandaag al te beginnen met digitale transformatie!
Steeds meer bedrijven in het mkb beginnen actief met hun eigen digitale transformatie. Benieuwd naar de mogelijkheden binnen jouw bedrijf? We sparren graag samen met jou over verschillende thema’s. Van het uitdenken tot jouw plan om te komen tot digitale verandering tot hulp bij pakket- en leveranciers selectie en de juiste mensen op de juiste plek. Neem contact met ons op via de knop hieronder.