Organisaties communiceren online via ontelbaar veel kanalen. Denk maar eens aan de website, een Facebookadvertentie, Google Ads campagne en Google Shopping. Al deze marketing activiteiten leveren veel gegevens op, zoals: doelgroep segmentatie, hoeveel mensen na het zien van de advertentie op een link klikken en het aantal conversies (aankopen). Belangrijk! Want op basis daarvan baseren online marketeers hun volgende marketingactiviteiten. Als organisatie wil je weten waar je marketingbudget naartoe gaat en wat het resultaat is. Maar als al deze gegevens voor je neus liggen, weet jij dan waar de kansen liggen? Iepe Pijpker, Online Marketeer én Yelgo Digital weet dat met behulp van Microsoft Power BI eenvoudig en snel uit te leggen.
Wat is Microsoft Power BI?
Microsoft Power BI is dé analyse tool waar Iepe Pijpker alleen nog maar over kan praten: ‘Je kunt het programma zien als een opgepompte versie van Microsoft Excel, die online marketeers kunnen gebruiken om data te analyseren. Razendsnel. Dat is het grootste voordeel van Microsoft Power BI.’
Grote voordelen van Microsoft Power BI
Voorheen maakte Iepe iedere ochtend een rapport met data vanuit Facebook, Google Ads, Shopping en meer. Dat hoeft nu niet meer. Iepe: ‘Het voordeel van deze tool is dat ik gegevens van alle kanalen in één keer kan inladen en daarna kan analyseren. Dat levert heel veel tijdswinst op.’
Die rapporten maken online marketeers naast het verkrijgen van inzichten ook om verantwoording af te leggen. Waar gaat het marketing budget naartoe en wat levert het precies op? Iepe: ‘Als ik al die gegevens zie, dan weet ik direct wat mijn volgende marketingactiviteiten moeten zijn. Maar het was altijd moeilijk om dit uit te leggen aan mijn opdrachtgever. Met Microsoft Power BI kan ik data visueel maken door middel van simpele grafieken, waardoor ik opdrachtgevers eenvoudiger kan overtuigen. Bovendien zorgt dat er ook voor dat ik minder snel data over het hoofd zie.’
Microsoft Power BI voor Gauris
Iepe past deze tool toe bij onder andere onze opdrachtgever Gauris uit Heerenveen: de specialist op het gebied van folie. Daarmee maken ze zwembaden, vijvers en daken gegarandeerd waterdicht. Iepe: ‘Gauris was al bezig met online marketing. Daardoor hadden ze een klein beetje data verzameld in Google Analytics. Ik zag gelijk dat er ontzettend veel potentie lag, waardoor zij door aangepaste marketing activiteiten meer conversies (verkopen via de site) konden krijgen. Om de eigenaren net zo enthousiast te krijgen heb ik alle data in Power BI gezet en het gevisualiseerd. Dat gaat echt heel snel, daardoor kon ik al binnen één dag een plan van aanpak aanleveren die ze ook echt begrepen.’ Daarmee geven ze hun marketingbudget niet zomaar uit handen. Nu weten ze ook waarom ze iets doen én wat het oplevert.
Interessante tool voor e-commercebedrijven
Iepe benoemt dat Microsoft Power BI vooral voor bedrijven met een webshop een uitkomst is: ‘In een handomdraai kun je zien hoe een productcategorie presteert. Bijvoorbeeld op welk kanaal en voor welke doelgroep. Door die gegevens inzichtelijk te maken kun je snel je marketing campagne bijsturen.’
Wil jij ook begrijpen waar jouw marketingbudgetten heengaan, wat het oplevert en tijd besparen?