Door de inzet van artificial intelligence (AI) krijgt horecapersoneel tijd voor waar het echt om draait: hun gasten. Patrick van Erven, eigenaar van het DE Café in Leeuwarden en Junction Creative + digital agency startte dit jaar met Shiftleader: het softwarebedrijf waarmee je realtime inzicht krijgt in je horecazaak. Hij is overtuigd van de kracht van AI, waarbij computersystemen data verzamelen, patronen herkennen en leren van hun eigen fouten. ‘Op één dashboard zien we realtime waarop we moeten sturen, zodat de zaak altijd netjes is en de juiste mensen met elkaar samenwerken.’ Steeds meer opdrachtgevers zien de voordelen van data-gedreven werken.
De perfecte balans door slimme data
‘In 2006 was ik in New York en zag het ene koffiecafé na het andere. Veel mensen leven daar buiten de deur en ik dacht: het zou mooi zijn als we dat ook in Leeuwarden kunnen creëren. Na jaren van sparen lukte het om deze droom te verwezenlijken. Na een tijdje merkte ik dat ik de bedrijfsresultaten wilde meten. Niet achteraf, maar realtime. Dan konden we op het moment zelf bijsturen en geen slechte dagen meer draaien. Als horecaondernemer ben je altijd op zoek naar de juiste balans. De wachttijden moeten kort, de sfeer goed, de omzet hoog en je wilt aandacht voor gasten. Daarom startte ik Shiftleader: een zelflerende software die door data inzichten geeft om elke dag een succes te maken.’
Oprechte aandacht voor gasten
Veel horecagelegenheden zijn bezig met vraagstukken hoe ze artificial intelligence kunnen inzetten om zo weinig mogelijk tijd te besteden aan randzaken. Bijvoorbeeld oprechte aandacht voor gasten, het bereiden van heerlijke maaltijden en het snel uitserveren van deze gerechten. ‘Daar werken we naartoe. Momenteel realiseren we sensoren die data in een ruimte verwerken. Dat systeem herkent straks wanneer mensen een tafel hebben verlaten. Het horecapersoneel krijgt een melding via een iPad zodat ze de tafel mogen afruimen.’ Daarvoor hebben ze nog meer systemen, vertelt Patrick: ‘Als de wc-deuren bijvoorbeeld vijfentwintig keer zijn geopend, dan krijgen we een melding dat we de wc moeten checken. Bij vijftig keer vullen we de rollen aan. Dit is iets wat er normaal gesproken er snel bij inschiet als het druk is, maar wat wel moet gebeuren om de klantbeleving hoog te houden.’
Automatisch het ideale rooster samenstellen
‘Ons AI-systeem leert ook welke mensen het best met elkaar kunnen samenwerken. Vaak gaat het dan om een mix van bepaalde type mensen,’ vertelt Patrick: ‘Dat komt door de koppeling met de systemen van de salarisadministratie, kassa en bezorging. Het systeem verbindt data over hoe netjes de zaak is en hoe snel we uitserveren en bezorgen met het rooster. Als je ziet dat de bon-tijden oplopen terwijl er voldoende bezetting is, dan onthoudt het systeem dat. De mensen werken natuurlijk ook in andere teams en daardoor leert het systeem een ideaal rooster te maken op basis van de geschiedenis.’
Door een ideale samenstelling van personeel kan een horecazaak zo efficiënt mogelijk werken. Ook als het onverwacht druk of juist rustig is. ‘Als het ineens slecht weer is, waardoor we veel minder klanten hebben dan we verwachtten geeft het systeem een melding dat er iemand vervroegd naar huis kan. Datzelfde geldt als een collega gebeld moet worden voor versterking.’
Privacy van gasten staat voorop
Of deze vorm van gegevens registreren ook invloed heeft op de privacy van de gasten? Patrick is daarin heel stellig: ‘Ik zou niet weten waarom. Alle data is anoniem. Je kunt de sensoren vergelijken met een sensor die bepaalt of de deur opengaat.’
Artificial intelligence is van nu
Computerprogramma’s die zelfstandig leren en beslissingen kunnen nemen is niet iets van de toekomst. Patrick legt hierboven haarfijn uit hoe data al een aantal jaar een belangrijke rol speelt in zijn bedrijfsvoering. Zonder de persoonlijke aandacht voor de gast uit het oog te verliezen. Wil jij ook aan de slag met artificial intelligence of sparren over wat inzicht via data voor jou kan betekenen? We helpen je er graag bij!