Hoe zet Accell Group machine learning internationaal succesvol in?
Eerder spraken we met Roelof de Jong, manager Data bij Accell Group over datagedreven werken. Hij vertelde over hoe Accell Group data combineert in het datawarehouse waaruit mooie inzichten voortkomen voor de bedrijfsvoering. We duiken nu dieper in het datawarehouse van Accell Group met product owner Desy Kakiay“Logistiek, sales, producten, dealers; overal komt data vandaan binnen diverse organisaties en landen. Uniformiteit aanbrengen in deze data en het begrijpelijk weergeven voor key users is belangrijk. Het klinkt misschien eenvoudig, maar het is een intensief project om zulke masterdata en feiten strak te trekken,” begint Desy zijn verhaal.
Desy werkt samen met het BI-team en het Masterdatamanagement om de toestroom van gevraagde data te kunnen beantwoorden binnen de internationale Accell Group. Desy: “Als product owner luister ik naar de vraag vanuit de organisatie. Wanneer data nog niet beschikbaar is in het datawarehouse halen we deze data op bij het bronsysteem, bijvoorbeeld een ERP-, CRM-systeem of klachteninformatie.”
Een bedrijf als Accell Group heeft te maken met veel data-elementen die ondersteunen bij het maken van keuzes voor bijvoorbeeld prijsontwikkeling en voorraad, maar laat ook de afzet en omzet van markten zien. “Die data wordt bij ons in het datawarehouse verzameld van alle merken binnen de holding. Hoeveel fietsen worden er verkocht in een bepaalde periode of gebied? De data en de interpretatie van de analisten geeft de inzichten, wij zorgen voor de data.”
‘Elke vestiging heeft een eigen cultuur en taal, maar data moet internationaal één taal spreken’
Door de grote hoeveelheid data vanuit verschillende locaties en landen is het belangrijk dat een product in elk land en vestiging dezelfde ‘code’ heeft. Desy: “De bronsystemen van alle landen moeten wel dezelfde informatie geven, anders ontstaat er verwarring en klopt de data niet meer. Dat klinkt eenvoudig, maar het is een intensief project om dit strak te trekken. Elke vestiging heeft een eigen cultuur en taal, maar data moet internationaal één taal spreken.”
“We beoordelen vervolgens hoe ‘schoon’ de data is. Klopt de codering of zijn er elementen die afwijken van de standaard? Daarna laden we de gegevens in het datawarehouse en de Power BI; een tool waarmee we data onder andere kunnen visualiseren. Collega’s die bevoegd zijn om deze data in te zien, kunnen het zelf ophalen uit het systeem. Juist die selfservice van gebruikers willen we zoveel mogelijk optimaliseren.”
‘We willen het liefst direct de data krijgen waarnaar we vragen. En dat is best een uitdaging’
Dat business intelligence tegenwoordig bestaat uit instant gratification is niet onbekend: we willen het liefst direct de data krijgen waarnaar we vragen. En dat is best een uitdaging. “Het is zo belangrijk om op de technische ontwikkelingen in te blijven spelen. Zo werkt Accell met het momenteel populaire Power BI,” legt Desy uit.
“Vergelijk het met Excel op steroïden.Power BI beschikt over diverse slimme algoritmes die wanneer je ze gebruikt je meer kunnen vertellen over de data, waarop je analyses kunt loslaten en grote hoeveelheden data kunt laden en visualiseren. Power BI beschikt over algoritmes die als het ware met je mee kunnen denken, suggesties doen. Daar zullen analisten steeds vaker gebruik van willen maken. Met bijvoorbeeld een heat map of geografische kaart kunnen we heel mooi laten zien in welk land onder. Met name hoeveel fietsen en van welk merk per land /regio verkocht worden. Het zijn dan niet alleen losse cijfers in tabellen.”
“We zijn op zoek hoe artificial intelligence ons kan helpen,” vervolgt Desy. “Wat ik persoonlijk zie en ervaar is dat AI vooral ondersteunend is en ervoor zorgt dat de handelingen die je zelf al doet nu veel makkelijker en sneller gaan. Mensen zullen blijven checken of de data klopt. AI kan niet vóór ons denken. Als we naar data kijken, kijken we naar het verleden en met AI flirt je met het idee dat een geautomatiseerde intelligentie ons kan vertellen wat er in te toekomst gaat gebeuren. Maar daar zijn we nog steeds niet. Ik spreek liever over machine learning: slimme algoritmes die op basis van ingevoerde data bijleert en sneller dan mensen patronen herkent en ons hierover kan informeren. Accell Group zal hier in de nabije toekomst steeds meer gebruik van willen maken om bedrijfsprocessen te verbeteren en impactvolle beslissingen te kunnen nemen. En dat belooft veel mooie ontwikkelingen voor de toekomst.”
Accell Group is een inspirerende organisatie die de data voor zich laat werken en zo meebeweegt in digitale transformatie. Wil jij ook méér datagedreven werken? Of zoek jij professionals die jou hiermee kunnen helpen? Neem dan contact met ons op om te sparren over de mogelijkheden.
In de eerste blog spraken we Roelof de Jong over datagedreven werken bij Accell Group. Als manager Data geeft hij ons een bijzonder kijkje achter de schermen bij deze toonaangevende fietsenspecialist. Je leest de blog hier.