Hun roots in geprinte media met de Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden en het Friesch Dagblad reiken terug tot medio 18e eeuw. Tegenwoordig, bijna tweehonderdzeventig jaar later, zijn ze de stal van 35 weekbladen, 3 dagbladen, 55 digitale kanalen en tientallen evenementen: NDC mediagroep. Iedere maand bereiken, inspireren en verbinden ze twee miljoen unieke Noorderlingen met hun verhalen. Dat doet het oorspronkelijke krantenbedrijf al lang niet meer op de traditionele manier, maar hoe dan wel? We vroegen het aan Michiel de Jong, Manager van Sales Development en het Performance Team.
Van traditioneel naar digitaal
‘Sinds 1752 vertellen wij het verhaal zoals het voor de regio relevant is. Dat hebben we lang op de traditionele manier gedaan, maar we zagen dat de behoefte vanuit onze doelgroep sterk aan het veranderen was. Kijk maar eens naar jezelf; hoe neem jij tegenwoordig informatie tot je en welke kanalen komen hier allemaal aan te pas gedurende de dag? Precies, je leest niet meer via één medium. Dat betekent voor ons dat er veel meer plekken zijn ontstaan om de consument te bereiken en inspireren. Waar geprinte media vroeger samen met radio en televisie een soort monopolist vormden, is dat allang niet meer zo. Er zijn veel kanalen bijgekomen. Denk aan alle social media, nieuwsplatformen en Google. Hierdoor is de relatie met onze lezers sterk veranderd en dit zorgde logischerwijs ook voor nieuwe businessmodellen. In de basis kun je bijvoorbeeld denken aan dat we nu ook combinatie-abonnementen van digitaal en printmedia aanbieden. Maar ook dat we aan de business-to-business zijde nu veel meer betekenen doordat we het bereik dat we genereren anders inzetten.’
De afgelopen jaren gaat het in een stroomversnelling
‘Digitaliseren zorgt er dus voor dat onze business constant in beweging is. Hierop inspelend startte ik drie jaar geleden met het opzetten van de Sales Development afdeling. Dat is de schakel tussen ons grote salesapparaat van meer dan honderd mensen en de rest van de organisatie. Om de basis goed neer te zetten moet alles kloppen, van ons CRM tot het verkoopdeel van de organisatie en de marketing automation die leads binnenhaalt via de website. Dit staat nu goed en we merken dat we gaandeweg een steeds breder pakket aan diensten kunnen aanbieden. Eigenlijk alles op media-marketinggebied. Denk aan consultancy bij communicatievraagstukken, of op basis van onze data nog gerichter en effectiever adverteren. Ook zijn er steeds meer ‘performance gedreven’-klantvragen. Bijvoorbeeld een partner die aangeeft: wij hebben een event en willen tienduizend tickets verkopen, kunnen we hier samen mee aan de slag?’
Welke tips zijn er voor andere organisaties die ook bezig zijn met digitalisering?
‘Een heleboel verschillende dingen. Als ik naar onszelf kijk dan zie ik echt dat het een andere wereld is dan voorheen. Dat betekent dat er heel veel verandert. Bijvoorbeeld voor onze medewerkers. Zij hebben andere kennis en kunde nodig. Dus niet even een training, maar je moet echt doorlopend met elkaar aan de slag. Daarnaast hebben wij natuurlijk te maken met onze journalistieke kant. Journalistieke vrijheid is een groot goed, maar je wilt wel dat het artikel dat wordt geschreven online vijfhonderdduizend keer gelezen wordt in plaats van maar vijfhonderd keer. Dat levert wel eens spanning op de lijn op. Maar om succesvol te zijn moeten we het samen doen: journalisten en digitaal specialisten kunnen niet zonder elkaar. Belangrijk is daarnaast dat je als organisatie voldoende ruimte neemt om te investeren in nieuweontwikkelingen. Digitalisering is continu, je bent nooit uitgeleerd en wanneer je even stilstaat loop je meteen achter. Je moet dus zorgen dat je bijblijft en dat doe je met enthousiaste mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn om hierin voorop te lopen. Doe dit met een mooie mix van mensen van buitenaf die echt iets nieuws brengen en de mensen die je organisatie al kennen. Het kan moeilijk zijn om iets nieuws te leren, dus neem elkaar hierin op sleeptouw.’
Hulp van Yelgo Digitals
‘Uiteindelijk is ons doel natuurlijk dat de twee miljoen mensen die we iedere maand bereiken zoveel mogelijk lezen en zo vaak mogelijk terugkeren. Omdat we de engagement zo hoog mogelijk willen hebben, we altijd in beweging zijn (per 2 december zijn we onderdeel van Mediahuis, wat weer nieuwe dynamiek oplevert) en omdat het voor iedereen een leerproces blijft, kloppen we regelmatig bij Yelgo aan. Het is mooi dat zij in de specifieke tak van sport opereren waar wij de kennis en kunde zoeken. Ze snappen goed waar de behoefte zit en kennen ons bedrijf. We zoeken een bepaald type mensen en zij vinden de juiste!’