EDC is vanuit Veendam het moederbedrijf van een aantal labels in de wellness-industrie. De bekendste prijkt tegenwoordig als hoofdsponsor op het shirt van eredivisieclub FC Emmen: EasyToys. De online ‘speelgoedwinkel voor volwassenen’ wil op ludieke manieren hun doelgroep bereiken en taboes doorbreken. Dit geldt voor alle labels van EDC trouwens. Dit doen ze sinds een aantal maanden ook met E-mail Marketeer Jaap die via ons bij EDC aan de slag ging. Samen zijn ze bezig aan een flinke opmars en wij vroegen daarom E-commerce Director van EDC Joël Groen het hemd van het lijf!
Een platform voor seksualiteit
‘Wij willen seksualiteit bespreekbaar maken. Van onderwerpen variërend van hoe je een condoom gebruikt tot de eerste keer zoenen. Hiervoor hebben we verschillende labels voor verschillende doelgroepen. De bekendste is denk ik EasyToys, maar we hebben bijvoorbeeld ook Pabo voor de wat oudere doelgroep. In wat we doen zijn we heel laagdrempelig en bekijken constant hoe we onze doelgroep het beste kunnen bereiken. Dit doen we bijvoorbeeld door traditionele media in te zetten, maar ook online zijn we goed vertegenwoordigd. Hierbij zoeken we geschikte partners. Denk aan Rumag voor Instagram, Slam FM op de radio en dus FC Emmen in het voetbal.’
In de media en op het shirt van een eredivisieclub
Maar hoe kom je nou terecht op het shirt van de club op De Oude Meerdijk? ‘Dat had nog heel wat voeten in de aarde. We zagen veel overeenkomsten tussen ons en de supporters van FC Emmen. Dus toen zij op zoek waren naar een sponsor boden wij ons aan. Vooraf checkten we dit keurig bij de reclamecodecommissie, maar om vijf voor twaalf stak de bond er een stokje voor. Volgens hen was het in strijd met de reglementen rondom ‘goede zeden’. Best ironisch, want het feit dat er wel drank- en gokmerken actief mogen zijn in de voetbalwereld en ons een halt werd toegeroepen onderstreept precies het taboe dat wij juist willen doorbreken’, aldus Joël.
Dit betekende in eerste instantie dat FC Emmen zonder shirtsponsor haar wedstrijden speelde, maar toch verschenen er collector’s items op de markt waarop EasyToys wél een plek kreeg op het rood-witte tenue. Dit niet alleen, ook de publieke opinie kwam op gang en er bleek vanuit heel Nederland draagvlak te zijn voor deze deal. Dit zorgde voor een nieuwe wending vertelt Joël: ‘Hierdoor mochten we EasyToys gaan pitchen en hebben we uiteindelijk groen licht gekregen voor het toetreden van de eredivisie!’
De volgende stap: Europa in
Samen met hun partner op mediagebied speelt EDC dus slim in op de actualiteiten. Door deze media-aandacht stond Joël laatst zelfs als keynote spreker ergens zijn verhaal te doen, een unicum in deze branche. ‘Het gaat inderdaad erg goed in Nederland. De markt groeit snel en wij proberen de dingen die succesvol zijn in Nederland verder uit te rollen in Europa. Het mooie hieraan is dat we het allemaal met onze eigen mensen doen. We hebben binnen onze labels specialisten op alle vlakken in huis: een contentteam, videoteam, developmentteam en ga zo maar door.’
Van publiciteit naar conversie
EDC zoekt constant naar haakjes om de media op te zoeken. Naast de FC Emmen-perikelen gaven ze namelijk onlangs ook 1500 vibrators weg en speelden ze slim met de schaarste-geruchten in het begin van de coronatijd. Zowel de e-commercemarkt als de wellness-markt waarin EDC actief is groeit, de gerealiseerde publiciteit is leuk, maar uiteindelijk wil je natuurlijk converteren. Hierin zijn volgens Joël veel onderwerpen van belang, waaronder e-mail marketing: ‘Hier liggen heel veel kansen. Eigenlijk staan we zelf nog maar aan het begin, maar we merken nu al veel verschil. We zagen namelijk dat Google Ads vrij oververtegenwoordigd was ten opzichte van email. Nu we er echt mee aan de slag zijn gegaan zien we meteen dat de traffic en omzet vanuit email sterk verbetert!’
Maar zijn er ook tips voor andere bedrijven op dit gebied? ‘Uiteraard. E-mail is een onderdeel van je CRM. Het is geen zendkanaal, maar een manier om in contact te blijven met je doelgroep. Een touchpoint in je relatie. Het is daarom belangrijk dat je met je e-mail marketing zorgt dat je relevant bent voor je doelgroep. Heel basic: wanneer stuur je iets, wat zijn je titels etc.. Bij alles wat je doet op het gebied van e-mail moet je één ding in gedachten houden: wanneer vindt iemand het leuk om een mail van mij te ontvangen. Om dit op een goeie manier uit te voeren is het belangrijk dat je een E-mail Marketeer hebt die het complete verhaal van je organisatie snapt, creatief is en alles goed monitort.’
Een E-mail Marketeer vanuit Yelgo
Tijdens de opmars van EDC stonden er een aantal vacatures open, waaronder één voor E-mail Marketeer. Een lastige positie om te vullen volgens Joël: ‘Wij konden hem inderdaad niet goed invullen in de regio. Gelukkig ken ik Jan-Willem van Yelgo goed en hij bracht me in contact met Gwendy. Vanuit daar ging het eigenlijk best simpel. Ik gaf aan dat we gingen groeien en Yelgo zorgde voor de juiste match: Jaap! Al met al een open en transparante samenwerking waarbij ze echt naar je luisteren en op basis hiervan de juiste kandidaten vinden!’