De transitie van een op print georiënteerde uitgeverij naar een crossmediaal media-marketingbedrijf is al enige tijd gaande binnen NDC mediagroep, waar Bram sinds half maart via Yelgo aan de slag is als media-adviseur met ‘online’ als expertise. In het snel veranderende media landschap is het belangrijk dat adverteerders ook mee gaan in deze transitie van offline naar online. Het online gedrag is totaal anders dan het gedrag dat iemand laat zien in traditionele media. Online is vluchtiger, dynamischer en complexer. Bram weet er alles van.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Veelzijdige dienstverlening
“Binnen mijn team zeggen wij wel eens: NDC is het antwoord, maar wat is uw vraag? Wij kunnen onze klanten helpen met traditionele media- als online media- activiteiten. Zo bedienen wij onze klanten met onder andere het realiseren van een website, Google Ads, display advertising, video advertising, branded content, digital-out-of-home, evenementen, ticketservices en natuurlijk de printadvertenties. Mijn taak als online media-adviseur is het inspireren en informeren van de media-adviseurs in Drenthe over de vele mogelijkheden van ‘online’. Ik wil het team naar een nog hoger niveau tillen. Hiervoor organiseer ik presentaties om mijn kennis met het team te delen, behandelen wij verschillende cases en praktijkvoorbeelden. De media-adviseurs leren mij juist weer veel over de printmogelijkheden en sales skills. Daarnaast heb ik ook mijn eigen klantenportfolio waarbij ik klanten help met hun online uitdagingen.”
Van inkt naar bites
“Het online medialandschap is ontzettend versnipperd. Er zijn zoveel mogelijkheden op online gebied, dat het een uitdaging kan zijn voor klanten om de juiste kanalen en inzet op elkaar af te stemmen. Wanneer moet ik voor bepaalde kanalen kiezen en hoe draagt dit kanaal bij aan het realiseren van mijn bedrijfsdoelstelling? Moet ik eerst Google Ads inzetten of beginnen we met branded content? Er zijn, vergeleken met print, oneindig veel online mogelijkheden. Bij de meeste collega’s stroomt voornamelijk inkt door de aderen, aan mij de taak om bij te dragen aan de transitie van offline naar online. Ikzelf ben tenslotte opgegroeid in het digitale tijdperk.”
Drie stappen vooruit en weer eentje terug
“Om te beginnen heb ik met iedereen uit het team één-op-één gesprekken gevoerd. Op die manier kreeg ik een goed beeld van de diversiteit van het team en kon ik gerichter aan de slag. Stapje voor stapje train ik het team. Af en toe een stapje terug hoort hier ook bij, de kracht van de boodschap zit ‘m immers in het herhalen. Daarnaast ga ik ook met de media-adviseurs mee naar onze klanten en ondersteun ik de media-adviseurs op online gebied wanneer dit nodig is. Ik krijg er energie van als ik mijn team en klanten weet te interesseren en inspireren in de online wereld. Dat collega’s naar mij toe komen om even te sparren of vragen om mijn mening vind ik erg leuk.”
Tijd nemen voor klanten
“In mijn rol als online media-adviseur moet je nieuwsgierig zijn om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Zelf kan ik er geen genoegen mee nemen als ik niet precies weet hoe iets werkt en ik denk dat dit dan ook een groot voordeel is in mijn werk. Daarnaast ben ik een echte doorzetter, wat goed van pas komt in de consultancy. Door met klanten in gesprek te gaan, hier tijd voor te nemen en aandacht aan te besteden, kom je steeds een stap verder. Ook geduld en integriteit spelen daarbij een cruciale rol. Je wilt het beste voor je klanten en daarom ligt de lat binnen ons team hoog. Het is echt maatwerk wat wij leveren.”
Informeel en oprecht geïnteresseerd
“Ik kende Yelgo eerst niet, maar ik ben blij dat deze kans voorbij kwam. Ik had al wat ervaring in de uitgeverijwereld en was gelijk enthousiast over deze rol in combinatie met online marketing. Het contact met Yelgo is heel prettig. Ze hebben echt kennis van zaken en als ze iets niet weten, zoeken ze dit gelijk voor je uit en komen ze erop terug. Het team is erg toegankelijk en informeel. Zelf houd ik namelijk niet van hiërarchie. Nu ben ik al weer enige tijd aan de slag ben bij NDC mediagroep en heb ik regelmatig contact met Yelgo. Ik vind het Development Program echt van toegevoegde waarde. Ik heb inmiddels een aantal sessies gehad met mijn coach en hier heb ik zeker wat aan gehad! Dit gaat bijvoorbeeld over hoe ik het beste een verdiepingsslag kan maken binnen mijn team en hoe ik mijn ideeën concreet kan maken. Yelgo investeert in mijn persoonlijke ontwikkeling en ze zijn oprecht in mij en mijn carrière geïnteresseerd.”