8 belangrijke functies voor een succesvol digital marketing team
In een eerder blog hebben we het gehad over bepaalde functies die belangrijk zijn bij het opereren binnen het digitale domein. Misschien wel de meest bekende functie is die van Online Marketeer. In een voorgaand blog gingen we dieper in op deze functie en wat een Online Marketeer op verschillende niveau’s doet. We gaan het nu iets breder trekken, want welke functies kunnen niet ontbreken, wanneer je een digital marketing team opricht of gaat herinrichten. We begrijpen dat het niet voor iedere organisatie haalbaar of noodzakelijk is om iedere specialisatie (fulltime) in huis te hebben. Bekijk daarom welke functies voor je eigen business het meest belangrijk zijn en hoe je wellicht functies kunt combineren.
Projectmanager
De Projectmanager zorgt ervoor dat alles vlekkeloos verloopt. Dat wil zeggen binnen het digital marketing team, maar ook voor externe partijen. De Projectmanager is altijd het eerste aanspreekpunt en hij/zij weet ook als geen ander bij welke digital professional bepaalde vragen en opmerkingen gedropt kunnen worden.
De Projectmanager heeft een brede kennis als het gaat om verschillende disciplines op het digitale front.
Takenpakket Projectmanager:
- Aanspreekpunt van zowel klant als digital marketing team
- Opstellen van planning
- Bewaken van deadlines en budget
- Sturing geven aan digital marketing team
- Rapporteren projectvoortgang
Online Strateeg
Meten is weten is een veelgebruikt spreekwoord binnen online marketing. Sturen op cijfers en keiharde feiten is waar een Online Strateeg zich dagelijks mee bezig houdt. Aan de hand van de bevindingen van de Online Strateeg worden aanpassingen gedaan en bijgestuurd.
Takenpakket Online Strateeg:
- Zorgen dat de strategie wordt nageleefd door het hele digital team
- Customer journey inzichtelijk maken
- Demografische gegevens in kaart brengen van de doelgroep(en)
- Keywordanalyses uitvoeren
- Meten en optimaliseren van content
Content Marketeer
Alle goede ideeën en plannen moeten omgezet kunnen worden in content. Een Content Marketeer weet de juiste snaar te raken die past bij de doelgroep(en). Daarnaast houdt de Content Marketeer zich bezig met SEO. Veel organisaties kiezen voor een Content Markteer inhouse, maar we zien steeds vaker dat organisaties kiezen voor een meer flexibele invulling.
Takenpakket Content Marketeer:
- Schrijven van blogs
- Creëren content webplatform
- Mailings opstellen en verzenden
- Schrijven van overige content zoals white papers en E-books
SEO Specialist
De SEO Specialist leeft zo ongeveer in de wereld van Google Analytics en kent alle SEO tools. De SEO Specialist zorgt ervoor dat alle content geperfectioneerd wordt voor de zoekmachines. Denk hierbij aan kopteksten, alt teksten en meta omschrijvingen. Ook houdt de SEO Specialist zich bezig met het up to date houden en naleven van de keywordanalyses en het constant verbeteren van SEO proof teksten. De SEO Specialist werkt vaak nauw samen met de Online Strateeg.
Takenpakket SEO Specialist:
- Analyseren van webplatformen en opstellen van rapportages over ranking, traffic en CTR
- Uitvoeren van keyword analyses
- Analyseren van backlinkprofielen van eigen en concurrerende websites
Search Specialist
De Search Specialist en de SEO Specialist hebben een aantal raakvlakken, maar de werkzaamheden liggen toch net in een ander gebied. Een Search Specialist houdt zich voornamelijk bezig met display advertising, Google Ads en Facebook/Instagram Ads. Je bepaalt als Search Specialist de strategie voor alle paid performance kanalen.
Takenpakket Search Specialist:
- Analyses uitvoeren en aanbevelingen doen
- Beheren van budgetten
- Zorgen voor pakkende ads en bijsturen waar nodig
Front-end Developer
Een Front-end Developer kan van grote waarde zijn voor een organisatie. Hoewel een Front-end Developer ook regelmatig in de vorm van freelancers gezocht wordt, vinden veel organisaties het toch prettig om een Front-end Developer inhouse te hebben zodat nieuwe ideeën snel en gemakkelijk verwerkt kunnen worden.
Takenpakket Front-end Developer:
- Creëren van pakkende call to actions
- Maken van landingspagina’s
- Maken van formulieren
- Maken van pop-ups
- Zorgen dat alles goed draait op verschillende versies
- De laadtijden van een website goed in de gaten houden
E-mail Marketing Specialist
E-mail marketing is een intensieve tak van sport. Iedereen die zich hiermee bezig houdt zal dat beamen. Men werkt vaak nauw samen met de Content Marketeer.
Takenpakket E-mail Marketing Specialist:
- Coördineren en versturen e-mail campagnes naar verschillende segmenten
- Analyseren van resultaten en opstellen van rapportages
- Uitbouwen actieve e-mailbestand
- Zorgen dat de e-mailstrategie in lijn is met de strategie van de desbetreffende organisatie
Social Media Manager
De Social Media Manager is verantwoordelijk voor het community management op diverse social media platformen. De Social Media Manager ontwikkelt, activeert en beheert de verschillende platformen en zet deze op verschillende manieren voor de organisatie in.
Takenpakket Social Media Manager:
- Zorgen voor naamsbekendheid
- Zorgen voor positieve merkbeleving
- Contact onderhouden met klanten
- Ontwikkelen contentkalender
- Analyseren van reacties en effect
Wat heeft jouw business nodig?
Weten wat jouw business nodig heeft aan digital professionals? Onze Managing Consultants geven een passend advies en zorgen eventueel meteen voor plaatsing van de vacature. Op deze manier doen wij waar we goed in zijn en heb jij meer tijd om bezig te zijn met de business.
Wij helpen je op weg. Ontdek wie wij zijn.